Änglamarks strips

Jag gillar ju potatis i alla former, det är ju så gott. Det finns ju en hel uppsjö av potatisar och produkter som är gjorda av potatis. Och personligen så tycker jag att det är grymt gott med strips. Och för att då vara lite duktig då man äter något som är så pass onyttigt så brukar vi ha köpt Änglamarks strips, då vi inte orkar göra egna. Bak på påsen så står det att de är förfriterade i vegetabilisk olja. Men inte vilken ojla! Det är ju ganska viktigt tycker jag att få reda på vad det är för olja, så jag skrev till coop och frågade.

Idag fick jag ett svar som inte var så oväntat. Den vegetabiliska oljan är palmolja!

Jag vill inte äta palmolja pga att det är en produkt som förstör vår jord då den odlas. De skövlar ned regnskog för att kunna plantera palmerna som de tar oljan ifrån. Sedan så är det en onyttig olja som gör att blodkolestreolet höjs, och det är ju verkligen inte bra. Så tyvärr har vi nog ätit våra sista strips från änglamark ifall de inte byter olja i dem. Tur att det går lätt att göra egna strips utan palmolja!

Jag ska skriva och fråga dem, hur de tänker då de säljer en produkt som ska vara bättre mot miljön men ändå använder en så omdisskuterad olja i den.


Kommentarer
Postat av: annika

Go Lisa Go LIsa

Du är duktig du min kära vän

Annika

2009-01-12 @ 16:03:41
Postat av: johanna

Ekomaten är verkligen konstig ibland. Jag kan inte upphöra att förundras över att all ekofrukt är förpackad i plast på ica... måste skriva dit och fråga.

Postat av: johanna

Ekomarknaden är konstig... jag kan inte förstå varför ica envisas med att plastförpacka sin ekofrukt, hur eko är det? Måste skriva dit och fråga. Du inspirerar mig!

2009-01-12 @ 18:10:36
URL: http://esterpysslar.blogspot.com
Postat av: Ellinor

Skitbra! Jag hade samma fråga till dem för lite sedan. På dem bara! De måste fatta att man bryr sig.

2009-01-13 @ 19:59:36
URL: http://ellinorens.blogspot.com
Postat av: Lisa

Det värsta är att man blir tokig då man ser hur mycket knasigt det är med ekomat.

2009-01-16 @ 00:00:45
URL: http://lmh.blogg.se/
Postat av: Tomas

Man måste ta det hela ett snäpp högre, dra iväg ett mail till www.slv.se och kräva att de ställer högre krav på producenterna att skriva vad den vegetabiliska oljan egentligen är.



Är man dock lite påläst och surfat in på t ex http://www.wwf.se/v/ekologiska-fotavtryck/1127730-palmolja så förstår man att det är palmolja som är just den där vegetabiliska oljan, synd men sant :/

2009-10-21 @ 12:52:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback