Utmanad om Unisexkläder för barn

Har blivit utmanad av Loa på ecoloco om hur jag funderar kring barnkläder.

Hur tänker du när du köper kläder till barnen? Vad är viktigt? Tänker du unisex?
Det första jag tänker på är att kläderna ska vara sköna att ha på sig för Folke. Eftersom jag själv får spunk ifall kläder skaver eller klämmer någonstanns, och jag tror att han känner efter lika mycket som jag (fast han förmodligen inte gör det). Det andra jag tänker på är utseendet, jag gillar färgglada kläder. Barn är livfulla människor och jag vill att det ska avspeglas i kläderna, dessutom så är det bra om barnen syns extra bra. Och sedan ska de ju såklart vara av god kvalité, man vill ju att de ska tåla tvåhundrafemtioelvatusen tvättar och de tuffa tag som barn utsätter sina kläder för. Och absolut tänker jag unisex, mycket för att jag är helt genusskadad pga min utbildning (lärare med inrikting att arbeta inom förskola) och mycket för att jag själv är uppfostrad med könsneutrala kläder. Dessutom så är det ju kanonbra om man tycker att kläderna passar ett eventuellt syskon oavsett kön. Sedan vill jag bidra till min sons jämställda uppfostran där kläder kan spela en stor roll i dagens samhälle. (Folke har kläder i alla färger och mönster, även rosa och lila med blommor och hjärtan). Självklart så föredrar vi ekologiska barnkläder!!!!!


Vad tycker barnen själva? Har de åsikter om sina kläder?

Nu är ju Folke snart 1½år så han har inte så stora åsikter om sina kläder ännu. Men han brukar gilla att spegla sig då vi säger att han är snygg. Bla i sina röda stövlar och röda solglasögon!

Tror du att barnens kläder påverkar deras beteende och utveckling?
Absolut! Jag tror att barn mår bra av att få ha varierad klädsel. Det är så förlegat att dela in färger och klädstilar efter kön. Dessutom så är jag säker på att barn kan leka/forska/leva mer i bekväma kläder. Om barn har könsneutrala kläder så utvecklas de förmodligen mer fritt än att de ska bli placerade i ett fack.

Jag kommer att fortsätta köpa kläder som är unisex till Folke så länge han inte har något emot det. Och de kläder kommer i största del att inhandlas på affärer som har unisex tänk. tex ecoloco och polan o pyret.


Kommentarer
Postat av: Mifflan

Hej!

Kul att läsa dina tankar. Jag har svarat på min blogg. Härligt med en så engagerande utmaning. Vi lär säkert diskutera vidare!

Ha det gott!

Postat av: HomeRiver

Du har verkligen klart för dig vad du vill med kläder till barn. Härligt.

2009-04-29 @ 19:05:45
URL: http://homeriver.blogg.se/
Postat av: Loa

Tack för att du delar med dig av dina tankar och funderingar! Bra att vara genusskadad...iallafall bättre än att vara helt omedveten!

kram

2009-05-03 @ 14:07:09
URL: http://www.ecolocobloggen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback