Fet som ett får

Idag var det  dags att inhandla en ny rumpsalva. Till Folke altså! Som många vet så har vi ju fått lov att testa både det ena och det andra.

Det hela började på BB. Folke vaknade sin andra dag med en rumpa som vara rödare än en kokt kräfta. Jag var bombsäker på att jag hade bytt blöja med lagomt mellanrum och tvättat bort baj ordentligt. Så min teori var att han fick en allergisk reaktion på blöjan. Vi hade ju inhandlat tygblöjor innan han föddes, men de var så stora att vi bestämde att använda de man fick gratis på BB först. Å gu så jag ångrade mig och våndades över det där. Han fick ligga i en handduk och det blev inte bättre ett skvatt. Tillslut kom en BM in med en tub Inotyol. Desperat som jag var så smörjde jag med den och efter några timmar så var det mycket bättre. Men denna salva och de flesta (typ alla) andra salvor till barn man köper på apoteket innehåller väldigt mycket skumma saker, som egentliga är rätt så farliga och det känns ju inte så kul. Så vi har provat en hel del andra salvor, men de som innehåller minst skit funkar inte på Folke. Och jag vill inte använda gift på hans känsliga hud. Som tur var så har vi inte använt denna salva mer eftersom den förstör tygblöjorna.

bipacksedeln till Inotyol kan man läsa att produkten ska förvaras utom syn- och räckhåll för barn. Och att den inte får kastas i avlopp eller hushållsaavfall. Och att den inte får användas när datumet gått ut. Om det är så farligt så vill man ju inte att den ens ska komma i närheten av ett barn.

Fick tips av Malin som har ekoblogg att man kan avnäda mirakelsalvan PureLan till rumpan också. Så nu ska den testas! Den innehåller 100% lanolin och inget annat. Så det är naturligt och utan gifter. Dessutom så är det ingen fara om en liten råkar få i sig av den.


Kommentarer
Postat av: Malin Harju

Hoppas denna salva känns bra på Folkes hud! Ska hålla tummarna!



Kramalin

Postat av: Lisa

Kan tänka mig att den kommer att vara suverän att smörja med i förebyggande syfte. Vi får väl se om det är mer tänder på G snart om den pallar det trycket också.

2008-12-18 @ 15:22:16
URL: http://lmh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback