Lite klantigt

Inser nu såhär i efterhand att jag inte skrivit ett dugg om hur det egentligen funkar med tygblöjor. Altså hur det funkar rent praktiskt.

Alla gör ju på sitt sätt men vi gör såhär. Vi har ju pocket blöjor nu. Det betyder att det är en blöja med en ficka där bak. I fickan stoppar man i ett/flera inlägg och eventuellt en booster. (booster = extra mindre inlägg). Det beror på om man ska bort eller om Folke ska sova för natten. Ska vi bort så tar jag bambu inlägg och ska han sova för natten eller ute i vagnen så får han en extra booster med microfiber inläggen. Annars så får han bara ett vanlig microfiber inlägg.

Och när det nu är dags för att byta blöja så lägger jag blöjan i en låda med lock på inne på toaletten. När lådan är full på kvällen så skakar jag ur inläggen och slänger allt i tvättmaskinen. Och om Folke skulle ha bajjat (händer högst en gång i veckan) så sköljer jag bort bajjet och lägger blöjan i lådan. Är vi borta så lägger jag blöjan i en plastpåse/plastficka med dragkedja.

Jag tvättar med OCEAN's tvättmedel och använder halv dosering. Jag kör ett pogram med förtvätt så det sköljer bort kisset innan det är dags för huvudtvätten. Sen tar jag en extra sköljning så att det inte ska finnas kvar några rester av tvättmedel kvar. Och jag tvättar i 60°. Ibland torktumlar jag hela högen men för det mesta så hänger jag ut eller hänger på torkstället inne.

Det enda som jag kan känna är bökigt med tygblöjor är att de tar mera plats i skötväskan. Och om Folke bajjar då vi är borta så är det väl inte det roligaste att ta rätt på det då man kommer hem igen. Men det har bara hänt en gång hittils. Annars så är det inte alls så äckligt och jobbigt som man kan tro. Eftersom jag egentligen är en ganska lat och lättäcklad person och jag klarar ju upp det. Så jag kan varmt rekomedera tygisar till alla föräldrar, som vill tänka på sina barns rumpor, miljön och ekonomin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback